VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN EN HUN SFEREN:

45 graden Frontaal


Al eerder is de ideale belichtingshoek van 45 graden naar voren gekomen. Wanneer een spot recht van voren onder die hoek ingehangen wordt, wordt met heel eenvoudige middelen al snel een beeld verkregen dat er rustig en "normaal" uitziet. De schaduwwerking is duidelijk aanwezig om het beeld wat meer diepte te geven, maar hij overheerst of stoort niet.

45 graden Frontaal 3D-aanzicht 45 graden Frontaal Voor-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: 45 graden recht van voren: 3D-aanzicht (links) en Frontaal-aanzicht (rechts)


45 graden Frontaal Zij-aanzicht 45 graden Frontaal Boven-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: 45 graden recht van voren: Zij-aanzicht (links) en Boven-aanzicht (rechts)



Het grote probleem bij deze vorm van belichting is dat de acteur weinig bewegingsvrijheid heeft. Wanneer hij niet precies goed staat in de frontale belichting valt al snel een deel van hem in het donker, waardoor het rustige beeld verstoord wordt. Het licht zal dan meer van een zijkant komen, en er uit komen te zien alsof er vanaf een meer zijdelingse positie belicht wordt. Natuurlijk is dat dan ook zo: of de spot nu ten opzichte van de acteur verplaatst wordt of dat de acteur zich verplaatst ten opzichte van de spot, het resultaat blijft dat de invalshoek gewijzigd is.

45 gr - 45 gr front rechts 3D-aanzicht 45 gr - 45 gr front rechts Voor-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: 45 graden / 45 graden rechts: 3D-aanzicht (links) en Frontaal-aanzicht (rechts)


45 gr - 45 gr front rechts Zij-aanzicht 45 gr - 45 gr front rechts Boven-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: 45 graden / 45 graden rechts: Zij-aanzicht (links) en Boven-aanzicht (rechts)



Vaak wordt daarom gebruik gemaakt van de belichting onder een hoek van 45 graden van voren, en 45 graden opzij. Dit is al eerder naar voren gekomen als zijnde de ideale invalshoek voor een belichting. Het bepalen van de positie van de spots is heel eenvoudig: wanneer een acteur "Hoera!" roept, en daarbij zijn armen breed naar voren uitstrekt, wijst hij de spots ongeveer aan. Vandaar dat de belichting onder een hoek van 45 graden van beide kanten ook nog wel eens het "hoera-licht" genoemd wordt. Doordat het licht bij deze vorm van twee kanten komt, is het daarnaast mogelijk een extra dieptewerking aan het beeld mee te geven door te werken met de balans van intensiteiten tussen de twee spots.

'Hoera'licht 3D-aanzicht 'Hoera'licht Voor-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: "Hoera"-licht: 3D-aanzicht (links) en Frontaal-aanzicht (rechts)


'Hoera'licht Zij-aanzicht 'Hoera'licht Boven-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: "Hoera"-licht: Zij-aanzicht (links) en Boven-aanzicht (rechts)






Pagina terug: Verschillende invalshoeken en hun sferen: Op gelijke hoogte Zij


Pagina verder: Verschillende invalshoeken en hun sferen: Top


Overzichtspagina: Verschillende invalshoeken en hun sferen


of:

Terug naar Inhoudsopgave