VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN EN HUN SFEREN:

45 graden Zijlicht Tegen


Tegenlicht dat meer vanaf de zijkant komt, of zijlicht dat meer van achteren komt, dus ook als tegenlicht werkt, is eigenlijk een combinatie van de twee vorige effecten. Het hoge zijlicht kan een belangrijke invalsrichting vormen, het zijlicht zorgt voor een grotere dieptewerking. Deze combinatie kan vooral wanneer een bepaalde binnenruimte gesuggereerd moet worden voor een dieptewerking zorgen die wat natuurlijker over komt dan een tegenlicht recht van achteren. Dit heeft vooral te maken met het feit dat tegenlicht dat vanaf de zijkant komt meer nadrukkelijk gebruikt kan worden dan tegenlicht van achteren. De contourwerking van het tegenlicht blijft wel, maar de personages blijven beter herkenbaar doordat een deel van het gelaat toch nog licht vangt. Als gevolg daarvan kan het niet gebruikt worden om silhouetten te creëren in het beeld, wel om een spannender of geheimzinniger sfeer op te roepen.

Het tegenlicht kan niet altijd op een dergelijke manier opgehangen worden: er moet wel voldoende ruimte zijn om naar de zijkanten uit te kunnen wijken. In kleine zalen wordt daarom vaak noodgedwongen voor een tegenlicht recht achter gekozen, want een tegenlicht dat van de zijkant komt, en niet consequent doorgevoerd is, verstoort het beeld meer dan een tegenlicht dat recht van achteren komt.

45 gr Zijlicht Tegen 3D-aanzicht 45 gr Zijlicht Tegen Voor-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: 3D-aanzicht (links) en Frontaal-aanzicht (rechts)


45 gr Zijlicht Tegen Zij-aanzicht 45 gr Zijlicht Tegen Boven-aanzicht
Bovenstaande afbeeldingen: Zij-aanzicht (links) en Boven-aanzicht (rechts)






Pagina terug: Verschillende invalshoeken en hun sferen: 45 graden Zijlicht


Pagina verder: Verschillende invalshoeken en hun sferen: Zijlicht Tegen op gelijke hoogte


Overzichtspagina: Verschillende invalshoeken en hun sferen


of:

Terug naar Inhoudsopgave